Zobacz wydanie książkowe Ewangeliarza

 
   
Mk 9,41-50
41 Kto napoi was choćby kubkiem wody z tej racji, że należycie do Chrystusa, ten - tak właśnie mówię wam - nie straci swojej zapłaty. 42 Jeżeli ktoś zgorszy jednego z tych małych, wierzących we mnie, lepiej by było dla niego, gdyby wielki kamień od żaren zawisnął u jego szyi i rzucony by został do morza. 43 Jeśli twoja ręka byłaby ci powodem grzechu, odrąb ją! Lepiej jest dla ciebie, abyś wszedł do życia jako ułomny, niż abyś mając obie ręce, musiał odejść do piekła, do ognia nie dającego się ugasić. ( 44 () 45 Jeśli twoja noga byłaby ci powodem do grzechu, odrąb ją! Lepiej jest dla ciebie, abyś wszedł do życia jako beznogi, niż abyś mając obie nogi został wrzucony do piekła. 46 () 47 Również jeśli twoje oko byłoby ci powodem do grzechu, wyłup je! Lepiej jest dla ciebie, abyś wszedł do królestwa Bożego jednooki, niż abyś mając dwoje oczu został wrzucony do piekła, 48 gdzie robak ich nie umiera, a ogień nie daje się ugasić. 49 Każdy w ogniu zostanie posolony. 50 Dobra jest sól; jeśli jednak sól słoność utraci, czym ją przyprawicie? Zachowujcie sól w sobie i utrzymujcie między sobą pokój".
 
Komentarz
    Jezus kontynuuje wyjaśnianie jedności w królestwie Bożym. Jan oburza się, bo spotkał innego ucznia, który nie chodzi z nimi, a w imię Jezusa wypędza złe duchy.
To nie jest ktoś obcy, tylko brat w wierze w Jezusa. Być może kubkiem wody poczęstował ich ten brat, który wypędzał złe duchy. Ubodzy ludzie mogli zaoferować niekiedy tylko kubek wody, ale przez to okazali wiarę i gościnność.

    Uczniowie Jezusa mogą tych "małych" gorszyć pychą, poniżaniem, czy odrzuceniem:
Ręką, a raczej gestem potępienia czy lekceważenia.
Nogą, którą można kogoś kopnąć, tupnąć albo gwałtownie na niej się odwrócić i odejść.
Okiem, które ujawnia niechęć, potępienie, niezadowolenie lub oburzenie.

    Definicja Nowego Testamentu mówi, że chrześcijanin to ktoś związany i należący do Mesjasza, Chrystusa. W czterech ewangeliach ta nazwa nie jest jeszcze stosowana, lecz użyty tu opis ucznia jej odpowiada.

    Kamień zawieszany na szyi złoczyńcy oraz wrzucenie złoczyńcy do wody było karą stosowaną przez pogan. Jezus zwraca uwagę na odpowiedzialność uczniów, aby uznawali wiarę ludzi, którzy z nimi nie chodzą, lecz wierzą w Niego.
Nie będą musieli odcinać rąk i nóg, ani pozbawiać się oczu, jeśli będą miłowali braci w wierze, tak jak ich miłuje Jezus.

    Zgorszeniem jest urażanie równych sobie i powodowanie ich upadku własnym postępowaniem, ich odejściem z powodu konfliktu z ludźmi od prawdziwej wiary. Jan i pozostali uczniowie będą źródłem zgorszenia „małych”, wtedy, gdy „mali” będą ufali Bogu i będą mu posłuszni, a oni „wielcy” nie będą ufali i nie będą posłuszni Bogu, jednocześnie będą pogardzali „małymi”.

    Piekłem, gehenną nazywano dolinę na południe od Jerozolimy. To miejsce uważano za przeklęte, gdyż paliły się tam bez przerwy różne śmieci, a nawet zwłoki zwierząt i ludzi. Dlatego w Nowym Testamencie wyraz ten oznacza pośmiertne miejsce kaźni, piekło. Z czasem gehenna stała się synonimem miejsca wiecznej kary. Gehenna zatrzyma ludzi zbuntowanych przeciwko Bogu, będą jak robak, który nie umiera w ogniu gehenny.
Uczniowie Jezusa mogą wejść do królestwa nie tylko z wiarą w Jezusa, lecz także przemienionym przez wiarę sposobem myślenia i postępowania, z nową jakością w relacjach z innymi ludźmi.

    Sól pełni rolę metafory i odnosi się do roli uczniów jako „soli dla ziemi".
Pokój oznacza życie w zgodzie. Uczniowie będą wobec siebie przyjaciółmi, a nie ludźmi walczącymi o własne pozycje w królestwie Bożym.
   
   

Copyright Fundacja Biblos 2004 , 13 grudnia 2017 , Zaloguj, Zarejestruj